نشست تخصصي سفال و سراميك در فرهنگسراي شهرداري يزد با همت حوزه هنري استان يزد و با حضور استاد محمود بقائيان تنها عضو ايراني آكادمي بين المللي سراميك برگزار شد.

به گزارش  (ايسنا)-اين نشست كه با حضور علاقه مندان و دانشجويان و فعالان اين رشته برگزار گرديد، استاد محمود بقائيان به معرفي آخرين فعاليت‌هاي خود و همچنين استادان به نام دنيا در عرصه سفال و سراميك پرداخت.

محمود بقائيان سپس در جلسة پرسش و پاسخ به دانشجويان رشته هاي مرتبط تاكيد كرد: هرگز فرهنگ غني كشور ايران را براي استفاده در هنر و صنعت سراميك فراموش نكنيد.

وي افزود: كاري كه وقت بيشتري را بگيرد لزوماً كار بهتر نيست، بلكه فعاليتي قابل تحسين است كه ابداع و خلاقيت در آن وجود داشته باشد.

بقائيان تصريح كرد: تكنيك بالا و هنر توأم با آن مي‌تواند تأثير خود را در هر هنري نشان دهد و كاري درست و صحيح را به عرصه وجود بكشاند كه مقبول طبع مردم باشد.

وي خطاب به دانشجويان اظهار داشت: هنگامي كه از طرح‌هاي سنتي استفاده مي‌نماييد نبايد تصور كرد لزوماً سراميك يا سفال ساز سنتي هستيد، زيرا مي توانيد از طرح‌هاي سنتي با ابداع و خلاقيت طرحي نو بيافرينيد و آنگاه اين اقدام پس از مدت‌ها مي تواند توسعه و گسترش پيدا كرده و جايگاه خود را با ايجاد سبكي در هنر به دست آورد.

بقائيان در ادامه گفت: سفال و سراميك در ايران در چند سال اخير پيشرفت مطلوبي داشته است.

لازم به ذكر است؛ در اين جلسه مديركل و معاون فرهنگي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان يزد حضور داشتند.

گفتني است؛ استاد محمود بقائيان هنرمند يزدي تبار مقيم كانادا كه تحصيلات عالي خود را در زمينه سراميك گذرانده و تا به حال نمايشگاه‌هاي متعددي از آثارش در سراسر دنيا برگزار و جوايز متعددي به وي اهداء گرديده است.

بقائيان تنها عضو ايراني آكادمي بين المللي سراميك است و آثار وي هم اكنون در كلكسيون ها و موزه هاي مختلف سراسر دنيا نگهداري مي شود.

شيوه و سبك استاد محمود بقائيان آزاد و اقتباسي از طرح‌هاي ايراني و پالايش شده فرم‌هاي كلاسيك است و هر چند آثار وي مدرن مي‌باشد، اما يادآور تمدن كهن و باستاني ايران زمين است
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا